Feral raid dps guide pro pokročilé i nováčky
Upozornění!
Feral druid má jednu z nejsložitějších rotací vůbec. Vyžaduje spoustu cviku a trpělivosti. Pokud jste typ tzv. "click and go", rozhodně ho nedoporučuji zkoušet.
Upozornění!
Úvod
Jakožto letitý hráč feral druida od začátku bc (fascinovaly mě tehdy možnosti proměn) jsem se rozhodl napsat trošku detailnější návod jak hrát za tento spec a dokázat ostatním, že i on je důležitou součástí raidu. Nikde se nesetkáte s požadavkem "lf feral dps", protože vás lidi podceňují. Nejsou na vás zvyklí. Musíte se prosadit. A nezklamat.
Feral se sebou do raidu přináší spoustu bonusů:
+5% crit pro meele/ranged
+30% dmg na bleed efekty
-5% armor targetu
+4% hp každému členovi raidu každých 6 sekund, pokud critnou meele nebo ranged attackem
+ volné Innervate
+ Rebirth (combat ress navíc)
+ možnost na pár sekund odchytit bosse/elity při failu díky vysoké odolnosti v bearu
+ 20% healingu na ferala v kočce - ulehčení práce pro healery, komu by se to nelíbilo?
V raidu se tedy rozhodně neztratíme.
Jak se specnout?
wow335.gamestool.net/druidt.php?00000000...12000000000000000000
Build je celkem jednoznačný. I přesto, že by se někteří dožadovali univerzálnějšího, pro pohodlnější hraní, nebo se rádi vyžívali v AoE dps, z hlediska efektivity je tento nejvýhodnější.
- Imp. Mangle - 0/3 - 3 talenty za cenu ušetření 6 energie 1x za minutu? S Mangle spamem poletíte! (Vyjma některých bossů, kde není možné stát za targetem).
- Protector of the Pack - 0/3 - Dmg zvyšuje jen v bear formě.
- Feral Instinct - 0/3 - Nikdy nebudete AoE dps nr.1.
- Naturing Instinct - 2/2 - Nutnost, hodně ulehčuje raidu práci.
- Feral Charge - 1/1 - Lehké navýšení dps, lepší utilita, nejlepší využití jednoho tp, který zbyde. I případně pro medvěda.
- Survival Instinct - 1/1 - Mnohokrát zachrání život nejen vám, ale i raidu.
Major glyphy:
> of Rip - 4 sekundové navýšení Rip-u - nutnost pro udržení rotace
> of Shred - prodlouží duration Rip-u o 2 sekundy při každém Shredu, procne 3x - nutnost pro udržení rotace
> of Savage Roar - +3% dmg permanentně - co víc si přát?
Možné náhrady:
> of Berserk - o 5 sekund delší Berserk - nevyplatí se podle mých zkušeností, není za co jej vyměnit. Pouze na 5-many a jiné, vesměs kratší.
> of Mangle - používat JEN v případě, že k bossovi není přístup zezadu (př. Kologarn) - jinak nejhorší co můžete udělat. Po konci encounteru OKAMŽITĚ přehodit zpět na Shred.
Minor glyphy:
> of Unbreathened Rebirth - Jasná volba.
> of Dash - Velmi užitečné, hlavně pokud jste "smolaři" a chytáte spoustu červených Ooz.
> of the Wild vs. > of Thorns - ušetření 50% mana costu při buffování vs. 60 minutové Thorny - vaše volba.
Gear
Tato pasáž je jedna z nejdiskutabilnějších částí všech class jedoucích na ArP. Mám gemovat pene, nebo str? Či agi? Nebo crit?
> Crit - I v tom nejzákladnějším gearu by feral neměl mít problémy s critem. Začínáme nízko, ale tento stat scaluje více než dobře a pro nás je zbytečné ho nějak lovit. Stačí nám 74%, to je náš crit cap. Proč? Potřebujeme totiž, aby 2 ze 3 našich abilit critnuly (bývá to obvykle nad 90% případů). Vždy budeme potřeboval minimálně 3 ability k postavení 5 cp. 74% je pro nás stejně výhodných, jako 90%, nebo 100%. Nikdy tedy negemovat záměrně crit!
> Hit - Narozdíl od ostatních class, hit pro ferala není základní stat. Je to dáno tím, že pokud abilita missne, jediné co nás to stojí, je global cd a menší porce dps. Nicméně tento stat by se měl dodržovat, co nejlépe. Ne vždy je to ale možné, protože feral ze všeho nejvíc teče právě na nedostatek hit itemů. Bez dbw není možné capnout ani ArP, za dodržení hit a exp. limitů. S příchodem ICC je to ještě horší. Shodit trochu gs za hittovej trinket za EoT nikdy neublíží, dokud nenajdete lepší alternativu. Cap je 8,04%, nebo 7,04% v partě s Draenei.
> Arp - Základní stat. Za předpokladu, že nemáte 0% hittu. Nicméně vyplatí se jej sbírat jen na lepším gearu (ilvl 251+), neboť bez dbw tento stat nelze cappnout. A k tomuto trinketu není snadná cesta.
> Agi - jednoznačná volba na začátku a na konci vaší zvířecí poutě. Gemujte, pokud jste nad hard-cappem ArP (>1400 trvale), nebo pod ilvl 251.
> Str - 2 ap za 1 str. Více než u agi, ale nepřidá armor a crit. Neuškodí, ale záměrně negemovat.
> Expertize - Raid boss lvl 83 je schopen dodgovat i zezadu. Proto bysme se měli držet na 24 (Anathema cap) expertize, případně 26. Z talentů máte 10, a na T10 legách další slušnou porci. Doenchujte/dogemujte zbytek, ne ale za cenu arp/hitu.
> Haste - stat spíše pro feral tanky. Jako kočka máte základní as 1,00, takže z něj nevytěžíte moc. Pár procent se ale neztratí a není třeba se mu bránit. Vždy ovšem priorizujte Arp, Agi, Hit, i Exp.
Kdy switchnout z agi na ArP?
Zhruba na hodnotě 500 arp z gearu se tento stat stane vaším nejlepším statem. V tuto chvíli byste měli přegemovat z agility čistě do ArP a priorizovat ji.
Ve hře se ale nachází 3 trinkety, které nám v tomto udělají kaši.
[Grim Toll]
[Mjolnir Runestone]
[Needle-Encrusted Scorpion]
Tyto trinkety nám dají proc na cca 40-45% ArP. Pokud jste natolik šťastliví, že některý z nich vlastníte, pak je váš ArP soft-cap na hodnotě cca 750 ArP. Za touto hranicí se už opět vyplatí gemovat agilitu.
Vše si shrňme dle vzorce:
vy < 400 -> Agi je top, gemujte
400 < vy < 788 -> ArP je top, gemujte
788 < vy -> Agi je top, gemujte
Enchanty
- Wep - Berserking > Mongoose
- Head - od Ebon Blade
- Shoulders - od Hodirů
- Wrist - 130 ap z LW > 50 ap
Zbytek podle toho statu, který potřebujete dorovnat.
Rotace
Jak už bylo upozorněno, feral nemá trvalou rotaci. Má pouze priority list, který musí dodržovat. Je potřeba tudíž trošku přemýšlet.
Ability, které budete používat
- Mangle - 1x za minutu, kvůli 30% debuffu - nepoužívejte, je-li v raidu jiný feral, který je používá.
- Savage Roar - má přednost především. Vždy musí být UP.
- Shred - přes něj se staví CP. Hlavní dps abilita. Dmg se zvyšuje s aplikovaným Manglem a bleedy na targetu.
- Rake - základní DoT - obnovujte AŽ těsně po tom, co fadne.
- Rip - druhá zákakladní DoT - jedna z top dmg abilit - vždy aplikovat pouze s 5 cp.
- Tiger's Fury - doplňuje energii v hluchých místech v rotaci, kdy vám nevychází.
- Berserk - používá se k rychlému burstu, k postavení cp. Preferujte na začáku bosse, vyjde cd i na konec. Případně schovat na hero, nebo na fáže kdy je do bosse zvýšený dmg taken.
- Ferocious Bite - vaše nejhorší a zároveň nejlépe využitelná abilita. Používá se, pokud na SR i Rip máte víc jak 8 sekund do konce, s 3 až 5ti cp, a jen tehdy, pokud máte víc jak 35 a méně než 85 energy. Vychytat tohle dá práci i těm nejlepším, ale na konci může vyústit ve velký dps nárůst. Potřeba cvičit odhad, kdy to vyjde.
Zásady a tipy:
- Savage Roar - up
- Rip - up
- Rake - up
- Mangle debuff - up
- Pokud předchozí body sedí, pak Shred
- Pokud SR a Rip budou končit ve stejný okamžik, nebo blízko, refreshněte SR s menším počtem CP
- Trpělivost - ability stačí používat v rozmezí 25-80 energie - máte čas, neruinuite dps
- Pokud jste na 50ti energie, a rake se chystá fade, počkejte si na jeho refresh a až pak zase shredujte
- Barkskin - proti těžkýmu plošnýmu dmg
- Nepoužívat Faerie Fire, pokud je v raidu balance druid
- Nepoužívat Mangle, pokud je v raidu feral tank
- Nepoužívat Pounce/Ravage jako open - ztráta energie
Doporučené addOny:
wow.curseforge.com/addons/droodf ... ion-3-3-5/
Závěrem, hlavně se u toho bavte. Nikdy nebudete točit pořádně, pokud se vám do toho nebude chtít. Se spoustou cvičení a opravdu slušným gearem, se i přes to, že feral nikdy nebyl a nebude top dps, můžete k těm nejlepším přiblížit. A pokud zrovna nemáte ten nejlepší gear, věřte, že jeden jediný správně zvolený item vám dps může nakopnout i o několik stovek, ve výjmečných případech i tisíce dps .